חיסון פרוו - לפני שיהיה מאוחר מדי

21-03-2017 חיסון פרוו

חיסון פרוו ניתן כנגד וירוס הפרוו (CPV – Canine parvovirus). וירוס הפרוו פוגע בגורי כלבים בעיקר וגורם למחלת מעיים קשה ולהרס רקמת המעיים. חיסון כנגד הוירוס ניתן בחיסון המשושה, ואצל חלק מהגזעים אף ניתן כחיסון נפרד.

מחלת הפרוו

מחלת הפרוו תוקפת כלבים צעירים וכלבים לא מחוסנים. כפי שניתן להבין, נגרמת המחלה על ידי וירוס ה-CPV והיא דומה מאוד למחלת חתלתלת בקרב חתולים. מחלת הפרוו הינה מחלה קשה עם אחוזי תמותה גבוהים ופוגעת בכלבים עם מערכת חיסון מוחלשת או כלבים רגישים.
וירוס הפרוו תוקף את רירית המעיים, מח העצם ופוגע במערכת הלימפה.

תסמיני המחלה

מחלת הפרוו יכולה להתבטא במספר רב של תסמינים. שלשול דמי בעל ריח חריף הוא דוגמה קלאסית למחלה ויכול להיות מלווה בהקאות, חום גבוה, תאבון ירוד, חולשה, ומכל אלה תיווצר גם התייבשות. לרוב, יופיעו התסמינים בין 3-12 ימים לאחר ההידבקות בוירוס.

סימפטומים נוספים של המחלה קשורים במערכת החיסון. וירוס הפרוו יכול לחדור לתאי מח העצם והמערכת הלימפטית ולגרום לירידה במספר כדוריות הדם הלבנות, וכפועל יוצא החלשות של המערכת החיסונית של הכלב.

פרוו בכלבים - וטרינר בחיפה

איך כלבים נדבקים בפרוו

הידבקות בפרוו נובעת ממגע של הכלב עם צואה או הפרשות נגועות של כלב אחר. כאשר הכלב בולע את הוירוס הוא נודד אל המעיים, חודר את הדופן שלהם וגורם לדלקות.
אם ידוע לכם על כלב החולה במחלה אז הרחיקו כלבכם ממנו ומהפרשותיו. יתר על כן, אם כלבכם חולה במחלה אז הימנעו מלטייל איתו במקומות או מסלולים הומי כלבים, וכמובן אספו ושטפו את הפרשותיו וצואתו (רצוי לשטוף באקונומיקה, שכן מדובר בוירוס העמיד לחומרי חיטוי רבים).
כמובן שמקומות הומי כלבים, כגון מכלאות או פנסיונים, מעלים את הסיכון להדבקות.

*לגבי בני אדם וחתולים, נכון להיום לא ידוע על מקרים של הידבקות בני אדם וחתולים מכלבים נגועים.

כלבים ברמת סיכון גבוהה למחלת פרוו
מחלת הפרוו פוגעת בעיקר בגורים ובכלבים אשר לא חוסנו, כאשר גורים עתידים לחוות תסמינים קשים יותר. ישנם גזעים מסוימים אשר מצויים ברמת סיכון גבוהה יותר למחלה, כגון: רוטווילר, דוברמן, פיטבול ואף אמסטף, אך אין זה אומר כי גזעים אחרים לא יחלו במחלה ללא טיפול ומניעה.

כיצד מאבחנים פרוו?

אבחון של מחלת הפרוו בכלבים נעשה במספר מישורים:

הכלב חלה בפרוו, מה ניתן לעשות?

כלב החולה בפרוו צריך ליווי וטיפול מסייע מפני שלא ניתן להשמיד את וירוס הפרוו לאחר שחדר לגוף. הטיפול, התומך בעיקרו, ינתן לרוב באשפוז מלא במרפאה הוטרינרית ובתנאי בידוד. הטיפול המסייע ינתן בעזרת עירוי נוזלים ומלחים אל תוך הוריד ויתמקד במניעת התייבשות ותיקון מאזן המלחים (אלקטרוליטים) בגופו של הכלב. גם אנטיביוטיקה, תרופות המקלות על בחילות וחומציות הקיבה, ותרופות אנטי-דלקתיות ילקחו בחשבון על מנת למנוע זיהומים. במקרה של הידבקות במחלה יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפול במרפאה וטרינרית.

חיסון פרוו

כמו במקרים רבים של מחלות אחרות, גם כאן הטיפול הטוב ביותר הינו הטיפול המניעתי. מהרו לתת לכלבכם חיסון פרוו ומנעו ממנו מחלה קשה שיכולה בקלות להפוך לקטלנית. חיסון הפרוו ניתן כחלק מהחיסון המשושה אחת לשנה. אם כלבכם בקבוצת סיכון אז יתכן ויצטרך חיסון בתדירות גבוהה יותר. בנוסף, הרחיקו כלבכם מצואת כלבים אחרים, אספו את צואתו שלו וחטאו את המקום באקונומיקה.

בא לשכונה בחור חדש
זן חדש של וירוס הפרוו התגלה בשנים האחרונות וחלק מהחיסונים הניתנים כיום אינו יעיל כנגדו.
רצוי לבדוק עם הוטרינר שלכם כנגד מה ניתן החיסון והאם הוא כולל נוגדנים כנגד CPV-2C.

טיפ מהוטרינר

חיסון כנגד פרוו הינו חיסון יעיל שעתיד למנוע תסמינים קשים מכלבכם. ככלל, טיפול מונע הינו עדיף ולרוב גם כלכלי יותר מאשר טיפול בתסמינים. מהרו לחסן את כלבכם כבר היום כנגד פרוו ומנעו ממנו מחר של חולי!

מרפאת ״לוטוס״ בהנהלת ד״ר גלי מיכאלי מטפלת בבעלי החיים ומעניקה להם טיפול מקצועי ומסור.

לקביעת תור התקשרו:   072-3937685

כלבלבת – מניעה וטיפול במחלה

שעלת כלבים – האם תקוע לכלב משהו בגרון

דלקת עיניים לכלב  – נפוץ יותר משחשבתם!

סירוס חתול – אסון גדול?