מידע על כלבים

28-02-2018 מידע על כלבים

על מנת להביא לכם מידע על כלבים, רב ככל הניתן, אספנו שאלות רבות של לקוחות שלנו במרפאה הוטרינרית לוטוס בטירת הכרמל ומביקורי הבית שלנו בחיפה והסביבה וניסינו לרכז אותם תחת השורות הבאות.

כמובן שייתכן ויש עוד מידע נוסף שלא נכתב במאמר הנוכחי אך קרוב לוודאי שתוכלו למצוא אותו בשיטוט ברחבי האתר שלנו ובאזור "מידע וטרינרי" שקיים אצלנו באתר, אז תקראו ביסודיות ותרכשו כלים לטיפול מסור וטוב יותר בכלבים שלכם.

השאלה הראשונה נוגעת לנושא אימוץ הכלבים:

1. האם לאמץ גור כלבים או כלב בוגר?

אז התשובה לשאלה האם עדיף לאמץ גור או כלב בוגר טמונה קודם בכם, הבעלים, בהעדפות שלכם, בזמן הפנוי שלכם וגם בתקציב.

גור כלבים כמוהו כתינוק הבא לעולם, הוא אינו יודע הרבה על העולם, הוא זקוק לחינוך, טיפולים וחיסונים (נגיע בהמשך), תשומת לב רבה וטיולים. כלומר, אם אין לכם הרבה זמן פנוי ובכל זאת אתם חפצים בהולך על ארבע שיבלה בביתכם אז גור אינו האופציה הטובה ביותר עבורכם.

כלבים בוגרים כבר יודעים מה מצופה מהם (לרוב), עצמאיים הרבה יותר ובעלי משמעת. כמו כן, כבר ניתן לתהות על קנקנם ולהבין את האופי שלהם וכיצד עתידים להתנהג בסביבתכם. אז אם יש לכם חפצים יקרי ערך, ספות שאינכם רוצים שייהרסו אז כלב בוגר יכול להיות אפשרות טובה יותר.

2. האם לאמץ כלבים או לקנות אותם?

זוהי שאלה הרת גורל עבור כלבים רבים… ככלל, אני מעדיפה לאמץ כלבים מכלביות ומצער בעלי חיים וזאת מאחר ולא צפוי להם עתיד מזהיר. ישנם כלבים מדהימים שנמצאים במקומות האלה ורק ממתינים לבעלים חמים שייתנו להם בית חם. העלויות של כלבים קנויים עתידות להיות גבוהות הרבה יותר (ופעמים רבות שלא לצורך). אל תתנו יד לתופעה ואל תרחיבו אותה – אמצו כלבים.

לאחר שהכנסנו אל ביתנו ואל חיינו כלב, נשאלת השאלה כיצד יש לטפל בו ואיך ניתן לעשות זאת על הצד הטוב ביותר.

אז נתחיל מהתחלה:

3. איזה חיסונים צריך לעשות לגורי כלבים?

תילוע גורים
הינו חשוב ביותר מאחר והגורים המקסימים יונקים מהאם ביציי תולעים שמסכנים מאוד את בריאותם. תילוע לגורים הוא טיפול יעיל ובטוח מאוד לביצוע ונעשה באמצעות זריקה או כדור וחוזרים על אותה פעולה כעבור עשרה ימים ממועד הטיפול הראשוני.

4. מתי לעשות חיסונים ראשונים לגורי כלבים?

חיסון ראשון לגור כלבים מתבצע בגיל שישה עד שמונה שבועות וזהו חיסון משושה, אשר כשמו כן הוא – מגן על הגור כנגד שש מחלות מסוכנות. על החיסון יש לחזור פעמיים נוספות, במרווחים של 3-4 שבועות, ובסה"כ סדרה של שלושה חיסוני משושה.

בגיל שלושה עד ארבעה חודשים יגיע חיסון הכלבת (בד"כ אחרי חיסון משושה האחרון), אשר הינו חובה לכל כלב. עם חיסון הכלבת הראשון יוחדר לכלב שבב אלקטרוני שמסייע בזיהויו בעת הצורך (שבב זה ניתן רק פעם אחת בחיי הכלב).

מידע על גורי כלבים

5. האם תולעת הפארק פוגעת גם בגורים?

ספירוצרקה לופי, הידועה בשמה תולעת הפארק על שם המקום בו התגלתה, היא תולעת טפילה שחודרת לגוף הכלב ומעוללת נזק רב. התולעת מסוכנת מאוד לגורים ובעיקר לאלה שמבלים זמן רב מחוץ לכותלי הבית. הטיפול כנגד התולעת ניתן אחת לשלושה חודשים. את הטיפול ניתן לתת החל מסיום סדרת חיסוני המשושה. כדאי גם להצטייד במחסום פה שימנע מכלבכם לאכול צואה או חרקים המעלים את הסיכון להידבקות בתולעת.

6. איך לסלק פרעושים וקרציות?

מדובר בטפילים חיצוניים אשר יגרמו לכלב לגירודים ועקצוצים בגופו, תחושת חוסר נוחות ובמקרים קיצוניים גם מחלות קשות ומצבים מסכני חיים.

קרציות נוטות להימצא בין השיערות וחובבות מקומות חשוכים ולחים כגון כפלי האוזניים ובין האצבעות. פרעושים נוטים להיות עמוק בתוך הפרווה.

קיימים תכשירים שונים כנגד קרציות ופרעושים: אבקות שונות (מדובר לרוב על מוצרים שפותחו לפני שנים רבות), שמפו (עוזר למספר שעות), אמפולות המטופטפות על גבו של הכלב (לשימוש אחת לחודש), קולרים (שחלקם פועלים נגד קרציות וגם נגד פרעושים) וכדורים לחודש ימים או לשלושה חודשים (הצעקה האחרונה בעולם הטיפול כנגד פרעושים וקרציות).

פרוטוקול חיסונים מומלץ לגורי כלבים:

• גיל 6 שבועות: חיסון משושה ראשון + תילוע (על חשיבות התילוע במאמר הבא)

• גיל 9-10: חיסון משושה שני

• גיל 16 -12 שבועות: חיסון כלבת + שבב (חובה על פי חוק הכלבת)

• גיל  13-14 שבועות – חיסון משושה שלישי

• גיל- 18- 16 שבועות – טיפול כנגד תולעת הפארק

מידע נוסף על גורי כלבים

אם חשבתם שדי במספר חיסונים וביקור אצל הוטרינר על מנת להיות חמושים בכל המידע הדרוש אז טעות בידיכם. ישנו מידע רב שצריך להכיר על מנת לתת טיפול טוב לגורי הכלבים שלנו.

7. כמה ארוחות יש לתת לגור כלבים?

עד גיל שלושה חודשים מומלץ לתת ארבע ארוחות ביום, בגילאים 3-4 חודשים יורדים ל-3 ומגיל חצי שנה מסתפקים בשתיים בלבד. חשוב לשים דגש כי המזון לא נשאר יותר מ-10 דקות בצלחתו של הגור. ישנם כלבים בוגרים שמעדיפים ארוחה אחת בשעות הערב ואם אינם מגלים תאבון בשאר שעות היממה אז זה בסדר. כדאי להוציא את הגור לסיבוב צרכים כעשר דקות לאחר סיום הארוחה וכמובן על הבוקר.

הגור מתבגר והופך לכלב בוגר ודורש שגרת טיפולים שונה.

שאלות רבות מופנות אליי בנוגע לחיסונים של כלבים בוגרים, הרגלי התזונה שלהם (מה מותר ומה אסור לאכול), האם הם זקוקים לרפואת שיניים ועוד מגוון שאלות. השורות הבאות יתנו מענה לחלק מהשאלות הנפוצות ביותר.

8. מהו הטיפול הטוב ביותר בכלבים?

שאלה כללית אך חשוב מאוד לדעת כי מעבר לחיסון השנתי אצל הוטרינר זוכה הכלב גם לביקורת ובדיקה תקופתית שעשויים להיות מצילי חיים. כלומר, הגעה לחיסון אצל הוטרינר הוא הרבה מעבר לתרכיב אשר מקבל הכלב. זהו זמן מצוין לשאול שאלות ולצבור מידע על כלבים, הזדמנות לוטרינר להתרשם ממצבו הכללי של הכלב ולבדיקה שגרתית ומקיפה.

אז התשובה לשאלה – הטיפול הטוב ביותר בכלבים הוא זה המאפשר את מסירות הבעלים, הקשבה לצורכי הכלב, ביקורים שוטפים במרפאה הווטרינרית והענקת זמן איכות לבילוי עם הכלב.

9. איזה חיסונים צריך לתת לכלב בוגר?

ישנם מספר חיסונים שצריך לתת לכלב אחת לשנה כדוגמת חיסון כלבת וחיסון משושה.

בנוסף, תילוע לכלבים מומלץ מאוד למניעה ויש לבצעו אחת לחצי שנה. כדאי גם לבצע תילוע לנקבות כלבים הנמצאות לפני כניסה להריון או לפני המלטה.

חיסון תולעת הפארק ניתן כאמור, אחת לשלושה חודשים.

חיסון שעלת כלבים מומלץ לכלבים המבלים במקומות צפופים והומי כלבים כגון מכלאות. מומלץ לתת את החיסון אחת ל-10 חודשים (ואם כלבכם נוטה לבלות הרבה זמן בתערוכות, פנסיונים וכד' אז אחת לחצי שנה) וכמובן גם לפני כניסה למקום כמו פנסיון (כדאי לחסן כשבועיים לפני הכניסה).

10. אני לא יודע מה ההיסטוריית חיסונים של הכלב, מה עליי לעשות?

האם אינכם יודעים אילו חיסונים ניתנו לכלב לפני שאימצתם אותו אליכם אז ישנה המלצה לתת לכלב שני חיסוני משושה, תילוע וחיסון כלבת. כמובן כי יש לבצע גם בדיקה כללית ומקיפה לאבחון מחלות ומצבים פתולוגיים נוספים.

11. האם כדאי לבצע עיקור לכלבה?

עיקור כלבות מתבצע מגיל 6 חודשים, כאשר ההמלצה היא לבצע עיקור כחודש לאחר הייחום הראשון (ובו בעת למנוע מהכלבה להזדווג בפרק זמן זה).
לעיקור ישנם יתרונות בריאותיים והתנהגותיים רבים ובהחלט מומלץ על ידי וטרינרים.

12. האם כדאי לבצע סירוס לכלב?

סירוס כלבים מומלץ לביצוע בטרם יגיע הכלב לבגרות מינית ויכול להתבצע בכל גיל. ככל שיבוצע הסירוס מוקדם יותר כך ימנעו השתרשותן של התנהגויות לא רצויות.

כמו עיקור, גם כך סירוס עתיד לסייע לבריאות הכלב ולעזור גם בצד ההתנהגותי.

13. כל כמה זמן עליי לרחוץ את הכלב?

אז בניגוד למה שאתם חושבים אין צורך לשטיפה תכופה של כלבים. ניתן להסתפק ברחיצה אחת לשישה חודשים או כאשר הכלב מלוכלך מאוד ואין מכך מנוס. רחיצה תכופה מדי עלולה לפגוע בשכבות ההגנה הטבעיות של עור הכלב.

14. איזה מזונות אסור לתת לכלב?

נתחיל ממידע על האיסורים הגורפים ונעבור למזונות שלא מומלצים לכלבים.

אין לתת לכלבים בצל, שום, שוקולד, קפאין, מלח, מסטיקים, אלכוהול, משמש, ענבים, מאכלים מתובלים, מוצרי חלב שונים, מאכלים חריפים ועוד.
כמו כן, זכרו כי מזון המותאם לכלבים יספק להם מענה טוב יותר ממזון של בני אדם ולכן לא כדאי להרגיל אותם לאכול את המזון שלכם.

באופן כללי כדאי להימנע ממזון בעל מרקם לח מדי מאחר ועלול לגרום להצטברות אבן שן.

בנוסף ישנה טעות היסטורית של מתן עצמות לכלבים, לרוב זוהי טעות חמורה שעשויה להסתיים בסכנת חיים אמיתית לכלב (העצם היחידה אותה ניתן לשקול לתת לכלבים בעלי מבנה גוף בריא הן עצמות בקר חזקות שאין סיכון כי יתפרקו לגורמים).

מה לתת לכלבים לאכול

צריך לדעת ממה להימנע

15. אילו מזונות אני יכול לתת לכלב?

ישנם מזונות ידידותיים לכלב. כלומר, אם אתם מתעקשים לתת לכלב מזונות נוספים מלבד אוכל לכלבים אז המזונות הבאים לא יפגעו בו:

ניתן לתת לכלבים ביצים, עופות, דג סלמון, חתיכות של תפוח עץ, חתיכות בטטה, שעועית ירוקה וחמאת בוטנים. גם אם מחליטים לתת אז במידה ולא באופן קבוע.

16. איך לבחור אוכל לכלבים?

ההמלצה היא לפי גילו, גזעו והמלצות הוטרינר המטפל. ישנן חברות מזון רבות המייצרות מזון טוב לכלבים ומספקות המלצות בגוף האריזה. יתרה מכך, ניתן להתייעץ עם הוטרינר שלכם ולשתף אותו בהרגלי האכילה של הכלב וביחד לבחור את סוג האוכל המתאים.

17. האם הכלב צריך טיפול שיניים?

אז התשובה הפשוטה היא כן והמורכבת יותר היא שהוא צריך גם צחצוח שיניים, חטיפים מיוחדים ותזונה שתטיב עם בריאות חלל הפה שלו.

מעל ל77% מבעלי החיים סובלים מנזקי אבנית בשן בדרגות שונות ורובם גם זקוקים לטיפול.

בכל ביקור אצל הוטרינר כדאי לבקש בדיקה לחלל הפה ובעת הצורך לבצע ניקיון אבן שן.

אם נאמר לכם כי כלבכם סובל מבעיות בשיניים אז כדאי לבצע טיפול מיידי ולחזור לביקורת אחת לחצי שנה לפחות.

מידע נוסף על כלבים
חיי כלבים אינם נמשכים לנצח ותוחלת החיים של כלבים נעה בין 10 – 15 שנים. כלבים זקוקים לטיולים בחוץ וגם לחברת בני אדם, שכן הם יצורים חברתיים. כלבים נוטים להבין את האינטונציה שלכם וגם אם אינם מבינים את המילה הספציפית הם יכולים להבין מתוך ההקשר ומתוך דרך ההבעה שלכם.

וטרינר לכלבים
עכשיו, משאימצתם כלב עולות שאלות רבות, בהן: מי יהיה הוטרינר שיטפל בו ומה השיקולים בבחירת וטרינר. כמובן שישנן עוד שאלות חשבות וכדאי לתת להן התייחסות.

18. איך בוחרים וטרינר?

אז לא לפי החיוך וגם לא לפי התעריף (אלא אם הוא יקר בהגזמה). וטרינר בוחרים לפי המקצועיות שלו, היחס שלו לבעלי החיים, הניסיון שלו, מיקומה הגאוגרפי של המרפאה (שלא יעלה על חצי שעת נסיעה) וכמובן יחסי האנוש (שכן הוא הדמות שמלווה אתכם, ממש כמו רופא המשפחה שלכם).

בחירת וטרינר לכלב

ד"ר גלי מיכאלי – עם עוד יום שגרתי במשרד 🙂

19. איך עוזרים לטיפול הוטרינרי לגרוף הצלחה?

אז בניגוד למה שחושבים הצלחת הטיפול לא תלויה בוטרינר בלבד אלא גם בבעלים של הכלב, בלמידה מוקדמת שלו וברצונו ללקט מידע על כלבים, רב ככל הניתן. הגעה בזמן ובמועד המדויק לטיפולים איננה בגדר המלצה שמטרתה להקל על לוח הזמנים של הוטרינר, אלא דרישה בכדי לסייע לבריאותו של הכלב. מעבר לכך, ביקורת למצבו של הכלב איננה מותרות אלא חובה והיא זו שתבחן את התקדמות הטיפול, אופן הריפוי והצלחתו.

20. כל כמה זמן צריך לראות הכלב וטרינר?

מומלץ להגיע לוטרינר אחת לשלושה חודשים לצורך ביקורת ובדיקה כללית של כלבים.

הבדיקות התקופתיות חשובות לאין שיעור ומסייעות למנוע מחלות, חוסכות סבל מיותר מבעל החיים ומאפשרת לכם לישון בשקט בלילה.

אנו במרפאת לוטוס בטירת כרמל מבצעים בדיקה כללית של הכלב הכוללת שקילה, בדיקת עיניים, בדיקת מצבו של חלל הפה, בדיקת מצב העור והפרווה, בדיקת אוזניים, בדיקה של הלב והריאות, בדיקת בלוטות ואם יש צורך גם בדיקות נוספות.
ישנם מקרים בהם יצטרך הכלב בדיקת דם, צילומי רנטגן או בדיקות אולטראסאונד וראוי לציין כי הכל קורה אצלנו, תחת קורת גג אחת.