כלבלבת, מחלת כלבים קשה

04-04-2017 כלבלבת

כלבלבת, על אף שמה הסימפטי, יכולה להיות קטלנית לכלבים.
כלבלבת הינה מחלה קשה ומסוכנת הנגרמת על ידי וירוס, ועלולה להוביל למות הכלב (ואף חיות נוספות) לאחר תסמינים וייסורים קשים. וירוס הכלבלבת המצוי אצל הכלבים אינו מדבק עבור בני אדם.

מחלת הכלבלבת

מחלת הכלבלבת מסוכנת מאוד לגורי כלבים בשבועות והחודשים הראשונים לחייהם. כמו כן, יכולה לפגוע כלבלבת גם בכלבים בוגרים, חמוסים, כלבי ים, אריות ועוד. בחודשים הראשונים לחייו של הכלב הוא עדיין מחוסן כנגד מחלות מסוימות בזכות הנוגדנים אשר קיבל מאמו בזמן ההנקה. כאשר מתחילה לרדת רמת הנוגדנים (בין החודש השלישי לשישי בחייו של הכלב) הכלב מצוי במצב רגיש מאוד ועלול להידבק במחלה.

כיצד כלבים נדבקים במחלה?

מחלת הכלבלבת ("דיסטמפר" בלעז) מועברת במגע פיזי בין כלבים (כלב נגוע לאחר) ובאמצעות הפרשותיו של כלב נגוע (הפרשות צואה, שתן, רוק ואף נוזל לחמית העין).
בעונת החורף הסיכון להדבקה הינו גבוה יותר, מכיוון שהוירוס שורד טוב יותר בתנאי טמפרטורות נמוכות.
תסמיני ההדבקות במחלה לא יופיעו באופן מיידי, אלא לאחר מספר ימים של דגירה (בין ימים ספורים לשבועות).
קיימת עלייה בשכיחות המחלה בשנים האחרונות, יתכן עקב שינויים הסתגלותיים שעבר הוירוס.

תסמיני מחלת הכלבלבת

מספר ימים לאחר ההדבקות במחלת הכלבלבת צפוי כלבכם לסבול מחום גבוה, נזלת ושיעול. תסמינים אפשריים נוספים הינם חוסר תאבון, מצב רוח ירוד של הכלב, יובש באף ואף הפרשות מהעיניים.
לאחר שלבי ההדבקה הראשונים צפויה המחלה להתבטא בפגיעה במערכת הנשימה והעיכול. קשיי נשימה, הפרשות מוגלתיות, ובמקרים חמורים גם דלקת ריאות יתבטאו במערכת הנשימה. פגיעה במערכת העיכול צפויה להתבטא בשלשולים, הקאות ודלקות מעיים.
כמו כן, פוגע הוירוס במערכת החיסונית ומחליש אותה, מה שמהווה פתח לגורמים שניוניים שמנצלים את חולשת המערכת ותוקפים את גוף הכלב. לכן, בשלבים מאוחרים יותר של המחלה יתכנו תסמינים נוספים אותם לא ניתן לצפות במדויק.
יתר על כן, תסמיני המחלה תלויים מאוד בגיל, גזע, חוזקה של המערכת החיסונית וכמה אלים הוירוס שתקף.

בשלבים מתקדמים של המחלה, כאשר תתרחש פגיעה רחבה במערכת העצבים, יכולה המחלה להוביל לעוויתות, פרכוסים, חוסר שיווי משקל, חוסר קוארדינציה ושיתוק חלקי או מלא של הכלב. בשלב סופני של המחלה תתכן גם דלקת במוח.

*כלבים שחלו במחלת הכלבלבת בגיל צעיר וצלחו את המחלה עלולים לסבול מתסמינים בשלב מאוחר יותר בחייהם. כלבים ששרדו את השלבים המאוחרים והקטלניים של המחלה עשויים להישאר עם פגיעות עצביות קשות.

כלבלבת - מרפאה וטרינרית בחיפה

אבחון כלבלבת

אבחון כלבלבת הינו מורכב ובמקרים רבים יש צורך ביותר מבדיקה אחת:

טיפול בכלבלבת

המושג 'טיפול בכלבלבת' הינו שגוי, מכיוון שאין באמת טיפול כנגד המחלה אלא קיים רק טיפול תומך כנגד חיידקים ווירוסים נוספים המנצלים את חולשתה של מערכת העצבים, וניסיונות להקל על התסמינים אותם חווה הכלב.
הטיפול  בכלבלבת הינו טיפול תומך, המצריך ברוב המקרים אשפוז עקב חומרתה של המחלה.
הטיפול המסייע כולל אנטיביוטיקה כנגד הגורמים השניוניים ועל מנת למנוע היווצרות זיהומים, מתן נוזלים על מנת למנוע מקרים של התייבשות, ומשככי כאבים להקלה על התסמינים.

חיסון כלבלבת

הטיפול האמיתי בכלבלבת הוא מניעתה בטרם עת.
מניעת כלבלבת תתאפשר קודם כל הודות לחיסון נגד כלבלבת הניתן כחלק מהחיסון המשושה (יחד עם חיסון נגד פרוו, לפטוספירה, דלקת כבד נגיפית, ו-2 סוגי שפעת). חיסון נגד כלבלבת ניתן בגיל 6-8 שבועות וחוזרים עליו פעמיים נוספות בשנת חייו הראשונה של הכלב, במרווחי זמן של 3-4 שבועות (תוך סדרה של שלושה חיסוני משושה). החל מגיל שנה ניתן חיסון המשושה אחת לשנה ולכלבים בקבוצת סיכון גבוהה יותר ניתן בתדירות גבוהה יותר.

את החיסון רצוי וכדאי לתת כאשר הכלב בריא ולא מיד עם התאוששות כלבכם ממחלה זו או אחרת.
כפי שצוין מוקדם יותר, גם חמוסים חשופים מאוד למחלה, ולכן צריך לחסן גם חמוסים בהקדם.
מניעה נוספת הינה הרחקתם של גורי כלבים או כלבים בעלי מערכת חיסונית חלשה משאר ההולכים על ארבע. אם כלבכם חולה במחלה אז הימנעו מלהביאו במגע עם כלבים אחרים ומטיול במקומות בהם צפויים להיות הולכים על ארבע. כאשר כלב חולה במחלת הכלבלבת, יש לבודד אותו מהסביבה, לחטא את המקום בו נמצא, ולדאוג לכך שגם המטפלים בו לא יבואו במגע עם כלבים אחרים.

טיפ מהוטרינר

חיסון נגד כלבלבת ניתן כחלק מהחיסון המשושה. הקפידו לחסן את כלבכם בזמן, על מנת להימנע מהדבקותו במחלה הקשה והקטלנית- כלבלבת. ככלל, מניעת המחלות הינה פשוטה יותר ולרוב גם זולה יותר מאשר טיפול תומך במחלה. יתרה מכך, תמנעו סבל רב מהכלב. אז אם אימצתם גור חדש, הקפידו להשאירו בסביבה נקייה ונטולת כלבים אחרים, הרחיקו אותו מצואה והפרשות של הולכים על ארבע וחסנו אותו בזמן ובהתאם להוראותיו של וטרינר מיומן.

אנו במרפאת לוטוס נשמח לסייע ולתת את הטיפול המונע הטוב ביותר למען בריאות איתנה של כלבכם!