דלקת עיניים לכלב

17-01-2017 דלקת עיניים לכלב

דלקת עיניים אצל כלבים הינה עניין שכיח שכדאי להיות אליו עירניים. זיהיתם גירוד גובר של הכלב באזור העיניים, מצמוצים רבים מבעבר, אדמומיות? כדאי להגיע לבדיקה אצל הוטרינר.

מבנה העין של הכלב בעל דמיון רב לעין אנושית אך בעל שני שינויים מרכזיים, עין הכלב כוללת עפעף שלישי (ברוב המקרים לא גלוי לעין) ומבנה ייחודי בשם "טפטום" אשר צמוד לרשתית ומאפשר ראייה חדה יותר של בעל החיים בלילה ובתנאי חושך.

דלקת עיניים לכלב - וטרינר טירת כרמל

במצבים של חולי יבלוט יותר העפעף השלישי ויכול לרמז על נזק שמצריך התערבות של רופא וטרינר.
העפעף השלישי מצוי באזור שקרוב יותר לאפו של בעל החיים. העפעף השלישי מועד לדלקות, ובגזעים מסוימים (קוקר ספאנייל, שארפיי, בולדוג אנגלי ועוד) ניתן לראות צניחה של בלוטת הדמעות של העפעף השלישי ("cherry eye"- "צ'רי איי").

בעיות עיניים בכלבים

כמובן שכמו אצלנו בני האדם, גם עיניו של הכלב רגישות מאוד וחשופות למגוון רחב של פגיעות, טראומות, זיהומים ואפילו שיער פרווה ארוך הנכנס לעיניים.
אצל גזעים רבים של כלבים ישנו מבנה אנטומי ייחודי המבליט את עיניו של הכלב. הדבר נפוץ יותר בקרב הגזעים הקטנים, דוגמת פקינז, צ'יוואוואה, בולדוג צרפתי, פג סיני ועוד. מבנה זה היוצר עיניים בולטות במיוחד מוביל לחשיפה מוגברת של העין לעולם החיצון, ובשל כך מעלה את הסיכון לפגיעה בעיניו של הכלב. פציעות ושריטות על הקרנית הינן תופעה שכיחה יותר אצל הגזעים הללו.
הסימנים המעידים על בעיות עיניים בכלבים הם רבים ומגוונים. כמובן שללא בדיקה מעמיקה על ידי וטרינר ו/או רופא עיניים לכלבים לא יהיה ניתן לקבוע את סוג הפגיעה וחומרתה.

הסימנים השכיחים שעשויים לרמוז על בעיות בעיניים אצל כלבים:

דלקת עיניים לכלב - וטרינר בחיפה

צמאים למידע נוסף על הכלב?
רוצים לדעת שכמה שיותר?
מידע שימושי וטיפים שיכולים להציל את חיי הכלב

מניעת דלקת עיניים אצל כלבים

ככלל, אין פתרון קסם שבעזרתו תמנעו דלקות עיניים אצל כלבים, אך כן ישנן מספר המלצות:

היו עירניים לכל אותם הסימנים שמנינו בכדי למנוע את החרפת הנזק. ככל שתאבחנו את הסימנים מהר יותר, כך תמנעו נזק נוסף ואולי אף את היווצרות הדלקת בעיניים של הכלב.

אבחון דלקת עיניים לכלב

ראשית, יש להקפיד על בדיקה כללית לבעל החיים לפחות אחת לחצי שנה ובמהלכה תתבצע גם בדיקת עיניים.
בכל בדיקה שגרתית אצלנו במרפאה הוטרינרית לוטוס בטירת כרמל מתבצעת בדיקת עיניים (מלבד בדיקות גופניות נוספות). נערכת הסתכלות בעיניים של הכלב לאיתור סימנים חשודים, ובמידת הצורך נבדקת תגובת האישונים לאור ומתבצעת בדיקת ראייה כללית.

אם כל הבדיקות לא הובילו למסקנה חד משמעית אודות הבעיה, יתכנו בדיקות נוספות ואף תשקל הפניה לרופא כירורג (ד"ר גלי מיכאלי ממרפאת לוטוס הינה רופאה כירורגית). לעיתים, יחליט רופא הכירורג להיוועץ ולהיעזר גם ברופא עיניים לצורך פתרון הולם לבעיה (לדוגמה במקרים של תפירת קרנית).

טיפול בדלקת עיניים לכלב

על מנת לקבוע את הטיפול הדרוש לכלב, יש לבדוק אותו במרפאה וטרינרית ולא לקבוע על סמך תחושת בטן או מאמר כזה או אחר. השורות הכתובות כאן צריכות לסייע לכם לגלות סימנים מחשידים. במידה וגיליתם כאלה או במידה ומתעורר אצלכם חשש או חשד לפגיעה בעיניים, מהרו להגיע לוטרינר שיתן חוות דעת מקצועית ויטפל במקור הדלקת על מנת למנוע את הישנותה.

הגעתם עד כאן בקריאה, עייפים ממילים?
צרו איתנו קשר ונשמח לשוחח אתכם!

לסיכום – מילה מהוטרינר

העיניים של הכלב או החתול צריכות להיות מבריקות, שקופות וללא הפרשות. אם הבחנתם בשינוי כלשהו באחד מהפרמטרים הללו או באחד מהסימנים שתוארו במאמר, כדאי להקדים תרופה לפגיעה חריפה יותר ולהגיע בהקדם אל הוטרינר. זכרו כי דלקת עיניים לכלב מהווה בדרך כלל סימפטום לפגיעה ראשונית, וחשוב מאוד לטפל על מנת למנוע את חזרת הדלקת בעתיד. זכרו כי בדיקות תכופות ומניעה עשויות לחסוך כסף רב של טיפולים מיותרים, ועוד יותר חשוב- סבל מבעל החיים שלכם.

אולי יעניין אותך גם