חיסון משושה

13-11-2017 חיסון משושה

חיסון משושה הינו חיסון פעיל אשר מגרה את מערכת החיסון לייצר נוגדנים כנגד 6 מחוללי מחלות, כלומר מכיל 6 אנגטיגנים שונים ומאפשר למערכת החיסון להגן על כלבכם בעתיד כנגד אותם מזהמים.

זהו חיסון בעל חשיבות מכרעת למערכת החיסון של הגור ושל הכלב הבוגר ויש להקדים תרופה למכה ולקבוע תור לוטרינר בהקדם.

כנגד אילו מחלות מגן החיסון?

חיסון משושה מגן על כלבכם מפני 6 מחלות נפוצות התוקפות כלבים ומכאן שמו.
החיסון מגן כנגד מחלת הכלבלבת, מחלת הפרוו,, פארה-אינפלואנזה (דמוי שפעת), דלקת כבד נגיפית ושני זני חיידקים ממשפחת העכברת (לפטוספירה).

כלבלבת

המחלה הראשונה שנזכיר הינה זו בעלת השם החמוד ביותר, שבכלל לא מעיד הנזקים שהיא עלולה לגרום.
מחלת הכלבלבת נגרמת על ידי וירוס המועבר במגע פיזי בין כלבים ודרך הפרשותיהם של כלבים נגועים במחלה (שתן, צואה, רוק ונוזל לחמית העין).

התסמינים של המחלה מופיעים לאחר מספר ימים של דגירת הוירוס (יכול אף לקחת מספר שבועות). בין התסמינים השונים ניתן למצוא: קשיים בנשימה, הפרשות בעלות מוגלה, התקפי חום, שלשולים, הקאת ובמקרים חמורים גם דלקת ריאות, פגיעה במערכת העצבים הכוללת עויתות, חוסר שיווי משקל, קוארדינציה לקויה ואף שיתוק.

הסימפטומים של מחלת הכלבלבת עשויים להשתנות בין גזע לגזע, גיל הכלב (גורים ברמת סיכון גבוהה יותר להופעתם של תסמינים קשים) ומצבה של מערכת החיסון.

גם כלבים אשר לקו במחלה ושרדו אותה עלולים לסבול מתסמינים בשלבים מאוחרים יותר בחייהם.
המחלה איננה מדבקת עבור בני אדם אך כן עבור כלבים אחרים (גם חמוסים חשופים מאוד למחלה זו).

פרוו

וירוס ה-CPV פוגע בעיקר בגורי כלבים ונפוץ יותר בגזעים מסוימים (אמסטף, פיטבול, דוברמן ורוטווילר).
הוירוס גורם למחלת מעיים קשה מאוד ההורסת את רקמת המעיים ופוגעת גם במח העצם ומערכת הלימפה.

גם במחלת הפרוו נוטים הכלבים להידבק מהפרשות של כלבים אחרים (הכלבים אוכלים צואת כלב הנגוע בוירוס וכך נדבקים בעצמם).
תסמיני המחלה הם רבים, כאשר שלשול דמי המלווה בריח חריף הוא אחד הנפוצים בהם. כמו כן, יתכנו הקאות, חולשה כללית, חום גבוה, תאבון ירוד וכד'. את התסמינים ניתן לראות שלושה עד שנים עשר ימים לאחר ההידבקות.

אין דרך להשמיד את וירוס הפרוו לאחר שחדר לגופו של הכלב והטיפול יהיה תומך בעיקרו.
המחלה אינה מדבקת עבור בני אדם, כן עבור כלבים אחרים ולכן יש לנהוג בזהירות ולהתחסן בזמן.

לפטוספירה – עכברת

החיסון ניתן כנגד 2 שני חיידקים (עכברת סוג 1 ו-2) אשר יכולים להוביל לפגיעה בכליות ובכבד.

המחלה מועברת לכלבים ממכרסמים (מכאן קיבלה את שמה) שעברו בסביבה והשאירו עכבותיהם באמצעות הפרשות נגועות (מים מזוהמים ושתן) והינה מחלה זיהומית זואונוטית, כזה היכולה להדביק גם בני אדם.

הכלבים נדבקים כאשר שוחים במקווה מים מזוהם, שותים מים המכילים את הוירוס או שתן.

המחלה מתבטאת בפגיעה בכבד הגורמת למחלת הצהבת וגורמת לפגיעה קשה בכליות. תסמיני המחלה הינם מגוונים ויכולים להופיע שלשולים, הקאות, שתן דמי, דימומים, כשל כלייתי, כשל כבד חום, פגיעה בעובר (יכול לגרום להפלות) ועוד.

דלקת כבד נגיפית

וירוס הפוגע בכבד ולעיתים גם בעיניים.

הידבקות במחלה נגרמת על ידי מגע פיזי עם הפרשות נגועות בוירוס של כלבים אחרים.

למחלה שני מופעים – האחד פר אקוטי מהיר וחמור במיוחד שיסתיים במוות מהיר תוך מספר שעות ויכלול חום גבוה, דימום פנימי וכאבים עזים ומופע אקוטי שיתבטא בחולשה כללית איבוד משקל, הקאות, קשרי לימפה מוגדלים וכמובן נזק לכבד.

ישנם תסמינים נוספים שיכולים להופיע בעיניים ולשוות להן מראה צהבהב ובצקות בקרנית.
מחלה זו אינה מדבקת עבור בני אדם

חיסון משושה - תסמינים

חולשה כללית

פארה אינפולואנזה

וירוס הפוגע בדרכי הנשימה העליונות וגורם לשיעול ונזלת. במקרים חמורים יכול גם לגרום לדלקת ריאות.

וירוס זה הוא אחד מהגורמים למחלת שעלת כלבים (ידועה גם בשמה שעלת מכלאות).
לכן, בהינתן החיסון יקל על הסימנים הקליניים במקרה של הידבקות בשעלת המכלאות.

מתי לעשות חיסון משושה?

חיסון משושה ניתן לכלבים לראשונה בגיל שישה עד שמונה שבועות מאחר ובגיל זה מאבד הגור את הגנתה הטבעית של מערכת החיסון שקיבל מאמו. כאמור, ניתנים 6 תרכיבים בחיסון ולכל חיסון יש את הוראות היצרן שלו שמהם יגזר הפרוטוקול הטיפולי.

את החיסונים יש לתת 3-4 פעמים בשנה הראשונה לחייו של הכלב (שוב, בהתאם להוראות היצרן, גזע הכלב ודעת הוטרינר) ולחזור על החיסון אחת לשנה לפחות (נקראת זריקת דחף שמשמשת לרענון מערכת החיסון).
החיסונים ניתנים בהפרש של שבועיים עד שלושה האחד מן השני וחשוב מאוד לתת אותם במועדם!

על מה כדאי להקפיד לצד החיסון?

חיסון משושה מאפשר למערכת החיסונית של הכלב לבנות עצמה ולהגן על כלבכם מפני אותן מחלות המוזכרות. מאחר ומדובר במחלות קטלניות עבור גורים המלצתנו החמה היא לא להוציא את הגורים מהבית עד השלמת סדרת החיסונים המשושים.

כמו כן, להימנע ככל הניתן מהפגשת הגור עם כלבים אחרים עד גמר מתן החיסונים. בנוסף, הרחקתו מצואה והפרשות של בעלי חיים אחרים.

המלצה נוספת היא הקדמת חיסון למחלה – מניעה היא פשוטה יותר, זולה יותר וכמובן מונעת סבל רב ועוגמת נפש מכם ומבעל החיים.

את החיסון יש ללוות בבדיקה מקיפה אצל וטרינר.

היגיינה ושמירה על תנאים סניטריים יסייעו לשמור על כלבכם. הקפידו לנקות את סביבת המגורים של בעל החיים.