חיסון מרובע

01-10-2017 חיסון מרובע לחתולים

אימצתם חתול חדש? מזל טוב וברוך בואו למשפחה. כמו שאתם מתייחסים לתינוק החדש שהצטרף כך גם תדאגו להולך על ארבע שזקוק לחיסון מרובע על מנת שהוא יוכל להאריך חיים באושר, שמחה ואהבה.

בין אם מדובר בגור חתולים שרק עתה הפך לחלק מכם או חתול בוגר יש לדאוג לו למערכת חיסונית איתנה שתתמודד עם כל אתגר שיבוא.
חיסון מרובע לחתולים מספק הגנה כנגד ארבע מחלות מדבקות שחלקן אף קטלנעל השאלות מתי, כמה ואיך נענה בשורות הבאות!

חיסון מרובע לחתולים

ניתן בקלות להתבלבל ולחשוב שחתולים (חלקם בעלי מראה מחוספס) אינם זקוקים להגנה, בעיקר כאשר אנו רואים את חיית הבר שבהם לובשת דרור ומשחרת לטרף. אך חשוב להבין כי ההגנה הטבעית איתם נולדים החתולים אינה תארך לעד ויש צורך בהתערבות על מנת לאפשר להם לפתח מערכת חיסונית תקינה וחזקה.
בשנת חייו הראשונה של החתול יש להזריק לו פעמיים חיסון מרובע, כאשר החיסון הראשון יינתן בגיל חודשיים וחצי לערך (לוודא כי אינו חולה באותה תקופה) ואת החיסון השני לאחר שלושה עד ארבעה שבועות ממתן החיסון הראשון.
לאחר מכן יש לחזור על החיסון אחת לשנה, בכל אחת משנותיו של החתול הבוגר.

מה כולל חיסון מרובע?

את שמו קיבל החיסון המרובע, למרבה ההפתעה, ממספר התרכיבים הכלולים בזריקה אחת ובמקרה של חיסון מרובע אז ארבעה חיסונים שונים. חיסון זה מגן כנגד שלושה וירוסים מדבקים וחיידק אחד, כאשר הפירוט לפנינו:

1. חיסון כנגד מחלת החתלתלת

שמה העדין והחביב אינו מרמז על הוירוס והמחלה הקשה שנגרמת בעקבותיו. הנגיף פוגע בדופן של המעיים ומוביל להיווצרותם של כיבים ופגיעה קשה בדופן הגורמת לפגיעה בתהליך העיכול והספיגה. מחלה זו באה לידי ביטוי בשלשולים, הקאות ואף פגיעה מוחית בגורים (מניעת התפתחות תקינה של המוח).
כמו כן, פוגע הנגיף במערכת החיסון, מחליש אותה, ומאפשר לזיהומים משניים לתקוף את גוף החתול ביתר קלות. הידבקות במחלת החתלתלת נגרמת באמצעות נוזלי גוף והפרשות ויכולה להיגרם גם על ידי זבובים ופרעושים. חשוב לדעת כי הדבקה יכולה להתרחש ברחם של חתולה הרה והגור יוולד חולה יחד. נגיף זה הינו עמיד מאוד ועשוי לעבור בצואה ואף חפצים אשר באו איתה במגע.
בני אדם אינם יכולים לשאת את הנגיף ולכן אינה מסוכנת לבני אדם.

2. חיסון כנגד רינוטרכאיטיס

ובשפה יותר פשוטה דלקת של דרכי הנשימה העליונות (הטרכיאות). זוהי מחלה הנגרמת על ידי וירוס ההרפס שפוגע בדרכי הנשימה והעיניים.
המחלה מתאפיינת בסימפטומים של חום גבוה, התעטשות תכופה, נזלת תדירה ואף דלקת קשה בעיניים שעלולה להוביל לעיוורון אצל החתול.
גם וירוס זה אינו מדבק עבור בני אדם ולכן המחלה אינה מסוכנת להולכים על שתיים.

3. חיסון כנגד וירוס הקליצי

וירוס המוביל לפגיעה בדרכי הנשימה ורירית הפה. אם אתם מבחינים באפטות בחלל הפה של החתול אז זהו סימן שצריך לעורר את חשדכם להידבקות בוירוס זה. בנוסף, תסמינים נפוצים נוספים הם חום, אדמומיות בעיניים (דלקת בעיניים) ואף יכול להוביל לדלקות חניכיים ופגיעה נוספת בחלל הפה. וירוס זה אינו מסכן בני אדם.

4. כלמידיה בחתולים

לשם שינוי נגרמת על ידי חיידק ולא וירוס ואופיינית בעיקר לציפורים. אם כן מהי עושה ברשימה זו? חתולים אוהבים בעלי כנף, בעיקר למאכל. בעת הציד או האכילה יכולים החתולים להידבק בחיידק. גורי חתולים חשופים עוד יותר ולכן יש להקדים תרופה למכה.
חום ודלקות עיניים הם התסמינים השכיחים ויתרה מכך גם בעיות במערכת הנשימה.
להבדיל משלושת הנגיפים הראשונים כלמידיה כן מסוכנת לבני אדם ויש להיזהר ממנה.

טיפים מהוטרינר:

ביקור במרפאה וטרינרית הוא הרבה יותר מסתם מפגש שגרתי. לכן, על כל חיסון להיות מלווה בבדיקה וטרינרית מקיפה (בד"כ זהו הסעיף בגינו אתם משלמים לוטרינר). חיסון בעת מצב מחלה מסכן מאוד את חייו של בעל החיים. בנוסף, מאפשר מאורע זה לבחון את קצב התפתחותו של בעל החיים, לשמוע המלצות עדכניות מעולם הוטרינריה ולהיות שקטים כי חברינו הטובים ביותר מטופלים היטב.

כפי שקראתם מחלות חתולים יכולות להיות קטלניות ולגרום לנזק רב ואף מוות בטרם עת של החתול. לצד החדשות הרעות ישנן חדשות מצוינות – החיסון המרובע אפקטיבי מאוד כנגד אותן מחלות ויכול למנוע אותן! אל תתמהמהו עם חיסונים לחתולים ואל תחסכו בהם. חסנו עוד היום ותהנו ממחר בטוח יותר לצד בעל החיים שסומך עליכם שתספקו לו הגנה.

אולי יעניין אותך גם

כלבלבת – זה רק נשמע חמוד

הכן כלבך לקיץ

אימוץ כלבים – אתם באמת מוכנים לכך?